Windows to the World: “Dat er nog geen naam voor is, betekent dat er iets nieuws gaande is”

In december 2020 namen twintig kunstenaars voor Windows to the World de Eindhovense binnenstad onder handen: sign painters, illustratoren en street artists voorzagen ramen op twaalf locaties van hun werk. De werken waren tot 7 januari 2021 te zien. (Beeld: Roald de Jong)

Met het thema ‘buiten spelen’ wil de organisatie kinderen en ouders motiveren om creatief te zijn en hun leefomgeving te ontdekken. Guy Verbeek, een van de deelnemende kunstenaars, kan daar wel mee uit de voeten: “Als grafisch vormgever ben je sowieso al veel bezig met de buitenruimte.

Het is mijn grootste inspiratiebron: buiten zijn en goed om je heen kijken. Ik wil ook altijd naar buiten, ik heb veel moeite om binnen te blijven. Als het stralend weer is, wil ik geen dingen achter een computer doen. Dan wil ik naar het strand, of een rondje wandelen. Of het nou nacht, dag of avond is: je leert met verschillende situaties om te gaan. Je moet interacten met mensen. Zeker nu. Het valt me op dat mensen zich tijdens deze crisis ineens heel bewust van hun omgeving zijn. Het ontwijken van elkaar; mensen zijn ineens obstakels geworden. Dat vind ik een gekke maar interessante ontwikkeling.”

Ook in de werkwijze van Guy zien we het spelen in die buitenruimte terug: “Je wordt er wat brutaler van. Bijvoorbeeld: je wilt ergens een poster ophangen, maar hebt er geen toestemming voor. Dan ga je dat gewoon doen. Veel mensen zouden dat eng vinden, want het mag niet. Je leert dingen te doen en maar te zien wat de gevolgen zijn. Niet achteloos, maar om te zien hoe ver je komt.” En dat is belangrijk, stelt Guy: “Anders word je heel erg gestuurd door mensen die zeggen wat de bedoeling is, of wat niet de bedoeling is. Het is goed dat er regels zijn, anders zou het een chaos worden, maar ik denk dat het ook wel goed is om grenzen op te zoeken om te kijken of alles wel zo afgebakend moet zijn.”

Die boodschap hoopt organisator Jasper van Es niet alleen op het publiek over te brengen. Het is minstens zo belangrijk dat kunstenaars een podium krijgen waarop ze vrijelijk hun gang kunnen gaan: “De eerste manier om als grafftiti-artiest geld te verdienen, is opdrachten doen. Dan spuit je een PSV-logo of een Disney-figuur in een slaapkamertje. Tot je de mogelijkheid krijgt om op je eigen artistieke manier een opdracht te doen. Dus ze willen iets dat van jou is. Deze artiesten hebben de vrije hand nog, in de line-up hebben we mensen die echt kunstenaar zijn en mensen die wat meer als corporate sign painter werken, en alles wat ertussen zit. Als je het hebt over ontwikkeling in de graffiti, of breder: werk maken in de openbare ruimte, met artistieke gedachtes en niet alleen om je logo op een raam te zetten, is dit een goed voorbeeld.”

Op dat gebied is een interessante, nieuwe stroming gaande, stelt Jasper: “Er is een soort logo-achtige stijl graffiti, maar daar is geen naam voor. Logo style graffiti? Of typo graffiti? Dat er nog geen naam voor is, betekent dat er iets nieuws gaande is. Het zijn jongens die vanuit typografie met graffiti bezig zijn. Mensen als Niels Bakkerus komen met kalligrafie in aanraking, die gaan hun letters op een wat andere manier vormgeven en dan kom je in de hoek van sign painting terecht, maar via een andere route dan de traditionele sign painters. Die komen via het reclameschilderen. Je had een schoenenzaak en dan moest er ‘schoenenzaak’ op het bord komen. Dat kan ook een tekening van een schoen zijn, maar iemand moest dat maken. Later kwam het op de zijkant van het pand terecht. New York staat vol met dat soort schilderingen. Het was belangrijker de boodschap goed over te brengen dan dat er een artistieke handtekening in zat. Graffiti gaat juist om die artistieke handtekening bij het maken van een woord.”

“Mijn compagnon Ben Plummer komt vanuit de graffiti,” vervolgt Jasper, “maar hij is wel in die traditionele sign painting terecht gekomen. Hij kent ook die kant met bladgoud, gekookt konijnenvel, het maken van je eigen spiegels en werken met transferpapier. Hij werkt vanuit die kant maar kent ook de rauwe vorm.” Guy hanteert deze ambachtelijke methodes niet, maar gebruikt er wel visuele elementen van: “Sign painting is niet mijn hoofdvak. Ik ben ooit gevraagd om iets op een winkelraam te zetten en dat vond ik leuk. Ik was daar nerveus voor: je krijgt niet echt een tweede kans. Als het erop staat, kun je het niet zomaar overschilderen. Die spanning vond ik wel interessant. Daar rolden wat meer typografische dingen uit voort. Ik ben bezig met hoe ik nou het idee van sign painting kan inzetten voor de reguliere communicatie voor een bedrijf. Niet iedereen wil bijvoorbeeld een klassieke barbershop look hebben, maar ze vinden de technieken wel vet. Dus ze willen iets op een raam; hoe kun je dat dan vertalen?”

Waar een stad als Amsterdam een rijke traditie qua sign painting kent, leunt de Eindhovense traditie meer op graffiti, legt Jasper uit: “In Amsterdam heb je veel oude pandjes. Daar heb je nog die oude stijl met gouden letters op de gevels. Je huisnummer moet dan ook geschilderd zijn. Als je er een tandartspraktijk hebt, staat dat ook met bladgoud vermeld, meer in de traditie van de architectuur. Dat heb je in Eindhoven minder, maar in Eindhoven zit het in de traditie van de graffiti. Als je naar de SOL-crew kijkt: zij begonnen als eerste met latex en rollertjes te werken. Dat is een meer schilderachtige manier dan met spuitbussen, waardoor jongens als Erosie, Bomb, Sektie, Zime, Late; iedereen had z’n eigen logostijltje, zijn eigen icoontje, het was vaak in twee kleuren opgebouwd en met een rollertje gedaan, waardoor je een ander soort stijlen kreeg.”

Waar een stad als Amsterdam een rijke traditie qua sign painting kent, leunt de Eindhovense traditie meer op graffiti, legt Jasper uit: “In Amsterdam heb je veel oude pandjes. Daar heb je nog die oude stijl met gouden letters op de gevels. Je huisnummer moet dan ook geschilderd zijn. Als je er een tandartspraktijk hebt, staat dat ook met bladgoud vermeld, meer in de traditie van de architectuur. Dat heb je in Eindhoven minder, maar in Eindhoven zit het in de traditie van de graffiti. Als je naar de SOL-crew kijkt: zij begonnen als eerste met latex en rollertjes te werken. Dat is een meer schilderachtige manier dan met spuitbussen, waardoor jongens als Erosie, Bomb, Sektie, Zime, Late; iedereen had z’n eigen logostijltje, zijn eigen icoontje, het was vaak in twee kleuren opgebouwd en met een rollertje gedaan, waardoor je een ander soort stijlen kreeg.”

more news

events

Podcast: volg de b-boys van The Ruggeds richting de Olympische Spelen!

Andrey Grekhov: "JUIST NU!

Let op mijn woorden! Het gaat weer gebeuren! Het lijkt wel een traditie geworden om politiek wanbeleid op te lossen door te bezuinigen op kunst en cul...

masters

Emoves masters, the midterms at Blue Collar Hotel

In juli 2023 begon de tweede lichting talenten vol ambitie en energie aan hun UC Masters reis. De 12 creatievelingen stortten zich op hun doelen: de e...

masters

Emoves masters, the midterms at Pand-P

In juli 2023 begon de tweede groep talenten met ambitie en energie aan hun UC Masters reis. De 12 makers stortten zich op hun doelen: de een met het u...

masters

Onze Martinus gefeatured op Montana Cans!

Dat is niet niks, een toffe feature over Martinus (AndreHZS) op de blog van Montana Cans. Ze noemen de beste man een graffiti virtuoos! Check het arti...

masters

Benito geeft een eerlijke kijk in zijn leven

'Omdat et kan' kent een sterke flow en ontspannen beat, daarmee brengt Haagse Benito een van zijn interessantste nummers uit. De rapper geeft een pers...

events

Andrey Grekhov over het 'nieuwe Emoves'

We gaan even het gesprek aan met Andrey Grekhov, oftewel, Drosha of Ons Dreeke. De artistiek leider van Emoves. Al meer dan twaalf jaar is onze organi...

events

Leanne Carlisle, het gezicht achter Homegrown Sessions

Maak kennis met Leanne, een levendige en mondige 63-jarige vrouw die gedijt in de culturele sector met een onbeperkte passie. Met een ongelooflijk oog...

masters

Our new identity

Binnen Emoves hebben er behoorlijk wat veranderingen plaatsgevonden. We zijn getransformeerd van festival naar kennis- en netwerk centrum voor 'city &...

events

World Breaking Classic '24

World Breaking Classic is een van de meest toonaangevende evenementen van het jaar, vol verrassingen, goede vibes en een van de meest bekeken shows in...

Meer informatie over onze Skills?
Say hello to us.