Andrey Grekhov over het 'nieuwe Emoves'

We gaan even het gesprek aan met Andrey Grekhov, oftewel, Drosha of Ons Dreeke. De artistiek leider van Emoves. Al meer dan twaalf jaar is onze organisatie wel een begrip in Eindhoven, maar heeft achter de schermen veel verschillende gedaanten aangenomen. Met een nieuw jasje, zijn we nu stabieler dan ooit.

Foto & tekst: Kas van Vliet

Andrey, sinds de eerste Emoves-dagen ben je hier betrokken geweest. 

Even naar het begin. Emoves was vroeger alleen een showcase festival van alles wat ‘urban’ was in Eindhoven. Er was veel momentum opgebouwd in de stad, er gebeurde echt van alles. Er groeide vanuit Hiphoplab040 (oud traject van Dynamo) het idee van talentontwikkelaars om vanuit Eindhoven te laten zien wat wij konden en hoe ver wij waren. Het was dus simpelweg één manifestatie van alles wat hier gebeurde; maar de rest van het jaar ‘bestond’ Emoves toen niet.

En dat is nu anders?

Ja. We zijn nu écht een platform geworden dat het hele jaar door opereert. We gaan lang niet alleen meer door als soort ‘urban parade’ de stad in. Het hele jaar helpen we met het opzetten van evenementen en ontwikkelen met beginnende organisatoren ook nieuwe concepten. We houden ons ook bezig met persoonlijke ontwikkeltrajecten van talenten(emoves masters). Daarnaast verbreden we de netwerken in de stad, zoeken verdieping, delen kennis, en leiden op. We zien onszelf een beetje als tuinier van straatcultuur in de stad. De subculturen moeten zelf organisch groeien, en wij geven water. 

Waarom is dat nodig? 

Ik wil hier graag Dave van den Berg citeren ”Urban is geen vies woord.” 

We moesten er vroeger echt voor knokken om te laten zien dat ‘onze cultuur’ niet iets slechts was. Er lagen veel dromen en talenten op straat. Mensen droomden van een duurzaam bestaan binnen de hele straatcultuur maar dat bestond gewoon nog niet. Vroeger was het zo: je ging van breaker naar een kapper, of van rapper naar jongerenwerker. Met deze kunstvormen een bestaansrecht verdienen was vrijwel nog niet mogelijk. Maar langzaam ontwikkelden allerlei organisaties zoals The Ruggeds, Sample Culture, On the One, en nog meer naar een volgend niveau. Toen zij en andere subculturen groeiden zijn we gaan zorgen voor andere ontbrekende schakels in de ontwikkelingsketen.

 

Je gebruikt daar het woord ‘urban’ nog, maar Emoves schrijft nu ‘City en Streetculture’. Waarom is dat veranderd?

Basically: urban is een ambtenaarswoord dat in Nederland is geland, ergens rond mid 2000s omdat toen de eerste grote aanvragen vanuit de scènes kwamen. Toen werden de eerste grote onderzoeken gedaan en relaties met overheden gelegd waar Jannie Donkers het woord urban heeft gebruikt. We just went with it, want we hadden geen goed alternatief. In essentie is het een term die niet de lading dekte; ik ken nog steeds niemand die zegt “ik ben urban.” Mensen herkennen zich daar gewoon niet bij. City en street culture is een rauwere benaming, en dat willen we ook zijn. 

Urban gaat wel in de geschiedenisboeken van 2010 tot nu als de term die alle subculturen een fundering gaf. Nou zie je dat de term her en der langzaam weer wordt los gelaten. Maar dat we de term urban achter ons laten wil niet zeggen dat we hiermee ook de ‘hiphop state-of-mind’ passeren, die is daar namelijk ook op gebaseerd.  In de kern zijn we nog steeds een hiphop-organisatie. Dat houdt in dat onze kernwaarden blijven  ‘do it yourself’, ‘make something out of nothing’ ‘be original, be yourself’ en ‘each one teach one’. Met die gedachten gaan we nu vol gas door.

more news

masters

Open Sessions

Wil je feedback krijgen over je werk? Samen kijken naar je artistieke visie en doelen? Heb je uitdagingen op het gebied van ondernemerschap in je kuns...

Tussenstop naar perfectie: Midterms in Pand P

In een warme, ontspannen sfeer, waarin de belofte van iets groots voelbaar is, komt een diverse groep kunstenaars samen voor de generale repetitie van...

insights

Waarom Hip Hop en Straatcultuur Zo Belangrijk Zijn voor Eindhoven

Stel je voor, je loopt door de straten van Eindhoven en overal om je heen zie je de levendigheid van hiphop en straatcultuur. Graffiti siert de muren,...

insights

Breaking op de Olympische Spelen van Parijs 2024

In 2024 maakt breaking, ook wel bekend als breakdancing, zijn debuut op de Olympische Spelen in Parijs. Dit markeert een historisch moment voor de spo...

events

Podcast: volg de b-boys van The Ruggeds richting de Olympische Spelen!

Andrey Grekhov: "JUIST NU!

Let op mijn woorden! Het gaat weer gebeuren! Het lijkt wel een traditie geworden om politiek wanbeleid op te lossen door te bezuinigen op kunst en cul...

masters

Emoves masters, the midterms at Blue Collar Hotel

In juli 2023 begon de tweede lichting talenten vol ambitie en energie aan hun UC Masters reis. De 12 creatievelingen stortten zich op hun doelen: de e...

masters

Emoves masters, the midterms at Pand-P

In juli 2023 begon de tweede groep talenten met ambitie en energie aan hun UC Masters reis. De 12 makers stortten zich op hun doelen: de een met het u...

masters

Onze Martinus gefeatured op Montana Cans!

Dat is niet niks, een toffe feature over Martinus (AndreHZS) op de blog van Montana Cans. Ze noemen de beste man een graffiti virtuoos! Check het arti...

masters

Benito geeft een eerlijke kijk in zijn leven

'Omdat et kan' kent een sterke flow en ontspannen beat, daarmee brengt Haagse Benito een van zijn interessantste nummers uit. De rapper geeft een pers...