Zeg maar eerder een buurt-thuis. De Uitwijk blijkt een magneet voor jongeren die van Hiphop houden, en langzaam vormt er een hechte community. De studio trekt rappers aan, en rappers hebben beats nodig. Dus komen er producers om de hoek kijken die beats beginnen te tikken op zolder. Tegelijkertijd stond de kelder nog leeg.
Op een zondag in 2003 stond Martinus in de Heuvelgalerie, zoals vele mannen bij het fonteintje te wachten op zijn vrouw, toen hij muziek van James Brown hoorde in een hoekje. Het waren de boys van kersverse breakcrew ‘Head2Toe’. Toen ze werden weggestuurd sprak Martinus ze aan, en bood ze de de kelder van De Uitwijk aan om te trainen. De volgende dag stonden ze voor de deur.
Zo had De Uitwijk ineens de hele mikmak in huis, breakers, rappers, producers. De formule van Martinus was simpel; ze mochten de ruimtes 24/7 gebruiken, zolang ze maar twee keer per week lesgeven aan kids uit de buurt. Er werd non-stop gewerkt aan hun craft.
Het simpelweg faciliteren van mogelijkheden werkte als een bijzonder goede springplank. Binnen twee jaar begonnen de breakers battles te winnen en op meerdere podia te dansen, en begonnen rappers op te vallen in het grotere publiek. Kareem Gazuani liep stage in De Uitwijk en in 2004 haalde hij de finale van De Grote Prijs van Nederland. Zo kwamen er met hem niet de minste namen over de vloer. Een kleine greep: Rkay, Kempi, Murda Turk en Fresku.
Fun fact: ook onze eigen Drosha, wereldkampioen experimental hiphop dance 2012, begon als breaker bij Head2Toe.