Andrey Grekhov: "JUIST NU!

Let op mijn woorden! Het gaat weer gebeuren! Het lijkt wel een traditie geworden om politiek wanbeleid op te lossen door te bezuinigen op kunst en cultuur. Volgens de leider van de grootste partij is dit blijkbaar ook onderdeel van de Nederlandse cultuur. Het debatteren over het cultuurbestel is inmiddels mijn vaste baan geworden. Met mijn unieke sociale positie, als geboren en getogen Sovjet (Rus), heb ik het oude totalitaire regime bewust meegemaakt. Tegelijkertijd werk en woon ik het grootste deel van mijn leven in Nederland. Ik houd van Nederland, van veel aspecten van ons land, en wil voor geen goud terug naar mijn vaderland. Er zijn zeker problemen, maar in de kern leef ik in een fantastisch land met een heel sterk maatschappelijk fundament en dat wil ik graag zo houden.

Eindhoven

1. Maatschappelijk Middenveld (MM)

Het MM is essentieel voor een gezonde burgermaatschappij. Het omvat domeinen zoals cultuur, burgerinitiatieven, mensenrechtenorganisaties, vakbonden, enzovoort. Verreweg de meeste initiatieven van dit middenveld worden gesubsidieerd en hebben de vrijheid zichzelf te besturen en zonder te veel inmenging van de overheid eigen koers bepalen. Een sterk MM zorgt voor snellere aansluiting van nieuwe denkbeelden en biedt ruimte voor kritische en emancipatorische bewegingen. Zo kunnen wij nieuwe ideeën integreren en kans geven en onze democratie versterken.

Het is geen toeval dat Poetin al vroeg in zijn bewind begon te jagen op Russische non- en journalisten, tv-zenders nationaliseerde en onafhankelijke culturele organisaties verving door overheidsgebonden instellingen. Waarom? Met een zwak MM is de afstand tussen overheid en burger veel kleiner en kun je vanuit de overheid veel makkelijker je burgers controleren. Wil je een totalitair regime opbouwen, stop dan met conceptuele kunst, onafhankelijke journalistiek en mensenrechtenorganisaties. Als je dat beseft, begrijp je waarom sterke democratieën uitgebreide subsidiesystemen opzetten en nieuwe, unieke nog niet helemaal begrepen denkwijzen ondersteunen.

2. Subsidiëren

Stel je voor dat je als kunstenaar een commercieel bedrijf opricht, dan draag je zelf het risico en heb je veel klanten, sponsoren en leningen nodig om je praktijk te ondersteunen. In de kunsten betekent dit meestal dat je zelden kunt experimenteren, falen of innovatieve ideeën uitproberen. Met uitzondering van de unieke positie van de high art 1% moeten meeste kunstenaars het gewoon doen met toegankelijke kunstjes of gebruik maken van subsidies. Mijn commerciële collega’s moeten continu rekening houden met het denken van de massa, daarom transformeren tv-programma’s op commerciële zenders kunst vaak tot platte entertainment en zijn de best draaiende festivals (met enkele uitzonderingen) vooral breed en toegankelijk. Subsidies zijn er juist om het ondernemingsrisico van innovatie, experiment en kunstontwikkeling op te vangen. Bijna elke cultuursubsidie vraagt om originele ideeën, maatschappelijk belang en experiment. Waarom? Omdat juist daar nieuwe innovatieve ideeën voor de toekomst worden geboren. Kunst is geen hobby, het is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.

Elk autoritair regime bestrijdt vrij denken. De cultuursector is de broeikas van vrij en eigenzinnig denken. In mijn moederland bestaan ook subsidies, maar de verantwoordelijken daarvoor zijn vaak loyale, corrupte dienaars van het regime, waardoor veel publieke manifestaties directe belangen van de machthebbers dienen. Maatschappijkritische initiatieven zijn in mijn vaderland nagenoeg verboden. Aan de andere kant worden de massa’s al lang bediend door wat wij popcultuur noemen, en worden daar miljarden verdiend door organisaties die geen druppel subsidie nodig hebben. De kunsten worden uitgebuit in dienst van een onderdrukker. “Geef ze brood en spelen in ruil voor het gunst van het volk. Kunst moet toegankelijk zijn voor je lichaam en niet voor je geest. Nieuwe ideeën horen niet begrepen te worden door de massa maar eerst gemarineerd worden in kleine kringen van “insiders”.

3. Orde van Effecten

Uit mijn 17 jaar ervaring in kunstvakonderwijs, non-profit werk en talentontwikkeling kan ik met zekerheid zeggen dat het ondersteunen van zogenaamde insiders clubs of subculturen onze samenleving veel oplevert. Alleen in mijn eigen straatcultuur worden continu potentiële criminelen en maatschappelijke achterblijvers omgeleid naar communityleiders en kunstenaars. Ik heb vaker gezien dat mensen die langer in “de scene” blijven, gewoon aansluiten in de maatschappij. In de innovatieleer zijn de orden van effecten al lang bekend en worden miljarden geïnvesteerd in ideeën die op het eerste gezicht niets opleveren. Helaas worden deze in de cultuur- en kunstsector vergeten en zoekt men naar de “instant gratification” effecten van prestatie-eisen en KPI’s.

Om de orde van effecten te illustreren, neem ik al voorbeeld een waargebeurd verhaal. Het gaat over een wijkcentrum in een destijds ongelukkig gebied van Eindhoven genaamd Woensel. Een jongerenwerker Angelo Martinus wist vanuit het jongerenwerk in een oude kelder een plek te creëren voor plaatselijke jeugd om te dansen, rappen en filmpjes op te nemen, kortom, hun eigen kunst te beoefenen. De jongeren kregen een eigen veilige plek om buiten het zicht en commentaar van de maatschappij hun ding te doen (eerste orde effect). Uit dat clubje ontstond een hele belangrijke generatie hiphoppers, dansers, rappers en cultuurmakers die later overal in de stad aan de slag gingen en bekend werden bij een breder publiek. Ze gingen uit de kelder en werden de sleutel figuren in de stad (tweede orde effect). De sleutelfiguren werden actief in de maatschappij en inspireren nieuwe generaties jongeren om te kiezen voor straatkunst, praten met overheden en leiden succesvolle muziek- en danscarrières. Niet iedereen uit die kelder heeft het gehaald, maar tot nu toe worden duizenden jongeren geïnspireerd en gemotiveerd om hun leven te veranderen en ook te kiezen voor de straat cultuur (derde orde effect).

Waarom is elk totalitair regime zo bang voor subculturen? Waarom worden andersdenkenden hardnekkig vervolgd in Rusland? Omdat subculturen heel goed zijn in het opvoeden van thought leaders die graag de wereld om hen heen veranderen. Liberale democratieën produceren de meeste innovatieve ideeën in high en low tech kunst en cultuur. Bijna elke revolutie is begonnen door een clubje denkers, dichters en muzikanten in een café. En landen die dit soort clubs vervolgen zorgen direct voor het dichtsnoeren van innovatieve en revolutionaire ideeën. Want ideeën zijn de eerste orde effecten van evolutie en revolutie. Helaas zie ik tot mijn verbazing de laatste jaren steeds meer druk op deze clubs vanuit iedere hoek van het politieke landschap. Culturele organisaties buigen zich stuk over onderdelen zoals “belang van de stad, belang van de wijk, belang van de algemene doelgroep”, waardoor veel culturele instellingen met een helder artistieke focus zich moeten buigen over de eenheidsworst van “toegankelijkheid”. Dat terwijl wij allang weten dat toegankelijkheid en kunst voor de massa geen plek zijn voor innovatie.

4. Bonus gedachte

Tot slot, besef dat simpele ideeën besmettelijk zijn, vooral de rechtspopulisten zijn momenteel erg in trek vanwege de eenvoud van hun boodschap. Het massa verhaal doet nu ook rondes in de cultuurkringen. Oké, er is nu ruimte voor streekmusicals en gratis muziekfestivals in de winkelcentra zijn ook in trek. Ik heb de laatste pakweg twaalf jaar gezien dat het massa verhaal steeds belangrijker wordt in de monden van politici en in de geesten van cultuurmakers. Het risico van massacultuur is dat het bij uitstek dienend is voor de status quo. Commerciële televisie, filmindustrie, musical en festivalindustrie zijn niet de plekken waar impopulaire, schurende ideeën tot bloei komen als het op je tv te zien is dan weet dat het al tweede of derde orde effect is van iets anders.

Ik kijk regelmatig naar de Russische televisie, en daarin lijken de publieke zenders vooral op SBS6 of Net5. En mix van concerten, soaps, comedy en door de staat gecontroleerde nieuws- en talkshows zijn ontzettend effectief in het indoctrineren van mensen. Let op beste lezer, de grootste partij van het moment wil al lang de publieke zenders en de hele culturele sector afschaffen, niet verminderen maar afschaffen, en onder de slogan “dienend aan de massa” een eenzijdige en zelfdienend machtsstructuur opbouwen. Vergis je niet, het Russische experiment laat zien hoe effectief jarenlang de massa aanspreken werkt. De culturele en ideologische oppositie is daar veroordeeld. De meeste mensen geloven (helaas) Putins propaganda en daarmee versterken ze zijn machtspositie. Toen hij aan de macht kwam, zat het land in een ongekende liberaliseringsgolf waarvan niets is overgebleven, en de beste kunstenaars, schrijvers en musici zijn het land ontvlucht.

Zoals ik aan het begin zei: ik houd van Nederland vanwege de vrijheid, kleur en ondernemendheid van dit land. Er is een sterk sociaal middenveld en een liefde voor kritische nieuwe ideeën. Wees niet naïef en vecht voor de kunst.

more news

Open Sessions

Wil je feedback krijgen over je werk? Samen kijken naar je artistieke visie en doelen? Heb je uitdagingen op het gebied van ondernemerschap in je kuns...

Tussenstop naar perfectie: Midterms in Pand P

In een warme, ontspannen sfeer, waarin de belofte van iets groots voelbaar is, komt een diverse groep kunstenaars samen voor de generale repetitie van...

insights

Waarom Hip Hop en Straatcultuur Zo Belangrijk Zijn voor Eindhoven

Stel je voor, je loopt door de straten van Eindhoven en overal om je heen zie je de levendigheid van hiphop en straatcultuur. Graffiti siert de muren,...

insights

Breaking op de Olympische Spelen van Parijs 2024

In 2024 maakt breaking, ook wel bekend als breakdancing, zijn debuut op de Olympische Spelen in Parijs. Dit markeert een historisch moment voor de spo...

events

Podcast: volg de b-boys van The Ruggeds richting de Olympische Spelen!

Andrey Grekhov: "JUIST NU!

Let op mijn woorden! Het gaat weer gebeuren! Het lijkt wel een traditie geworden om politiek wanbeleid op te lossen door te bezuinigen op kunst en cul...

masters

Emoves masters, the midterms at Blue Collar Hotel

In juli 2023 begon de tweede lichting talenten vol ambitie en energie aan hun UC Masters reis. De 12 creatievelingen stortten zich op hun doelen: de e...

masters

Emoves masters, the midterms at Pand-P

In juli 2023 begon de tweede groep talenten met ambitie en energie aan hun UC Masters reis. De 12 makers stortten zich op hun doelen: de een met het u...

masters

Onze Martinus gefeatured op Montana Cans!

Dat is niet niks, een toffe feature over Martinus (AndreHZS) op de blog van Montana Cans. Ze noemen de beste man een graffiti virtuoos! Check het arti...

masters

Benito geeft een eerlijke kijk in zijn leven

'Omdat et kan' kent een sterke flow en ontspannen beat, daarmee brengt Haagse Benito een van zijn interessantste nummers uit. De rapper geeft een pers...